Vizsgázz mentálisan felkészülten

A sikeres vizsga nemcsak a tudáson múlik, hanem azon is, mennyire vagy nyugodt és összeszedett a megmérettetés pillanatában. Ebben a bejegyzésben megmutatom, hogyan segíthet a mentális felkészülés abban, hogy ne a stressz, hanem a magabiztosság vezessen a célod felé.

Dr. Dinnyés Álmos

a woman in a graduation cap and gown
a woman in a graduation cap and gown

A vizsgahelyzet az egyik legjelentősebb stresszforrás a fiatalok életében – különösen érettségi és felvételi időszakban. A felkészülés ilyenkor nemcsak a tananyag elsajátítását jelenti, hanem azt is, hogyan tudunk mentálisan stabilan, fókuszáltan, saját erőforrásainkat mozgósítva jelen lenni a megmérettetés pillanatában. A mentális állapot döntő hatással van a teljesítményre.

Aki vizsga előtt erős szorongást él meg, gyakran nem a tudását aktiválja, hanem a túlélésre koncentrál. A test és az elme ilyenkor „veszélyhelyzetként” értelmezi a szituációt, aktiválódik a stresszreakció: az agy a hibázás elkerülésére fókuszál, miközben a kreatív, problémamegoldó működés háttérbe szorul. Ez az állapot nem kedvez a gördülékeny gondolkodásnak – sőt, gyakran épp ez akadályozza meg, hogy azt is elő tudjuk hívni, amit egyébként jól megtanultunk.

A jó hír az, hogy ez a mentális reakció tudatosan alakítható. Olyan modern, idegtudományon alapuló módszerek, mint a hipnózis vagy a wingwave coaching, képesek újraírni azokat a rögzült belső hiedelmeket, amelyek automatikusan stresszt váltanak ki egy-egy helyzetben. Ilyen például az a belső parancs, hogy „itt izgulni KELL”, „hibázni TILOS”, „ez most MINDENT eldönt”. Ezek a „kell”-ek és „muszáj”-ok gyakran generációs és társadalmi mintázatokból származnak, és nem támogatják a teljesítményt. Erről a témáról bővebben itt írtam:
👉 https://dinnyesconsulting.com/kell

A mentális felkészítés során a résztvevő egy új belső döntést hoz: nem a félelem, hanem az érettség és önbizalom vezeti. A vizsga nem fenyegetés, hanem egy lehetőség arra, hogy megmutassa: képes vagyok nyugodtan, fókuszáltan, a helyzethez felnőttként viszonyulni. Ez az élmény megerősíti az identitást, az önhatékonyság érzését, és hosszú távon is pozitív hatással lehet az önértékelésre.

Ekkor aktiválódhat az úgynevezett Flow állapot vagy Eustressz – két fogalom, amely külön érdekessége, hogy magyar gyökerekkel bír. A Flow elméletet Csíkszentmihályi Mihály, a pozitív pszichológia egyik legismertebb alakja írta le, míg az Eustressz fogalmát Selye János, a modern stresszelmélet megalkotója vezette be. Mindkettő olyan állapotot ír le, amelyben az egyén teljesen jelen van, kihívásként éli meg a feladatot, és az optimális teljesítmény állapotába kerül. Ilyenkor a vizsga nem nyomasztó, hanem motiváló, inspiráló esemény – amelyben az ember önmagát adva képes kiválóan teljesíteni.

Az érettségi tehát nem csupán iskolai vizsga, hanem egy modern beavatási rítus. Minden kultúrában léteztek olyan események, amelyek során a fiatalok megmutatták, képesek helytállni nehéz helyzetekben is, és készen állnak a felnőtté válásra. Ezek gyakran fizikailag vagy pszichésen is megterhelő próbák voltak, de mindig azt üzenték: „képes vagyok felelősséget vállalni, helytállni, a közösség aktív tagjává válni.”

Amennyiben te is érettségizel vagy felvételizel, és szeretnél nemcsak tanult, hanem mentálisan is felkészült lenni, érdemes ezt a belső munkát is elvégezni.

📅 Időpont egyeztetés: https://tidycal.com/hipno-coach
🎓
Érettségizőknek 5000 Ft kedvezmény
👥 Csoportos jelentkezés esetén egyedi ajánlat kérhető